Joga

Joga jest jednym z sześciu systemów filozofii indyjskiej, które zajmują się zależnościami między ciałem, a umysłem. Nie jest religią, jak czasem błędnie się przyjmuje. Celem jogi jest uzyskanie wewnętrznej równowagi ciała, psychiki i ducha.

Joga oddziałuje na niemal wszystkie układy i narządy w ciele, a regularna praktyka przynosi niezastąpione efekty już po pierwszych tygodniach. Asany działają na ciało w kilku płaszczyznach – uelastyczniają, rozciągają, wzmacniają i rozluźniają. Dzięki nim aktywizujemy układ nerwowo-mięśniowy i nerwowo-gruczołowy, co przekłada się na jakość naszego zdrowia i sprawny umysł. Jeśli dołożymy do tego ćwiczenia oddechowe (pranajama), medytacyjne i techniki relaksacyjne, możemy zmienić siebie i swoje życie nie do poznania.



Od wielu lat działanie jogi jest przedmiotem licznych badaniach, które dowiodły jej terapeutycznych i prozdrowotnych właściwości na niemal wszystkich polach funkcjonowania ludzkiego ciała i umysłu.

– regularna praktyka pomaga zwiększyć wytrzymałość i wydolność organizmu co ma znaczący wpływ na podniesienie odporności.

– podczas ćwiczeń zachodzą pozytywne zmiany w krwi – zwiększa się ilość antyoksydantów podnosząc zdolność do samooczyszczania i samouzdrawiania organizmu. Obniża się poziom cholesterolu, glukozy, sodu i trójglicerydów.

– opóźnia się proces starzenia się chrząstki oraz zwiększa gęstość kości, zmniejszając ryzyko osteoporozy i artretyzmu

– następuje poprawa sylwetki, a niekiedy wręcz korekta wadliwej postawy ciała – asany praktykuje się celowo w wydłużaniem kręgosłupa, co zmniejsza nacisk na krążki międzykręgowe i zwiększa dystans kręgów. Uelastyczniają się i wzmacniają mięśnie przykręgosłupowe, co poprawia ukrwienie i niweluje bóle pleców, barków, karku i szyi.

– praktyka korzystnie wpływa na mózg, a dokładnie na istotę szarą, która zmniejsza swoją objętość na skutek przewlekłego bólu. Joga pomaga wpływać na te struktury, zmniejszając wrażliwość mózgu na ból, powstrzymując zaburzenia procesów poznawczych i zmian nastrojów, wywołanych chronicznym bólem

– ćwiczenia zwiększają ukrwienie i dotlenienie tkanek – ułatwia to utrzymanie ciśnienia na prawidłowym poziomie, a koncentracja na spokojnym oddychaniu pomaga zachować stały rytm serca, co również stabilizuje ciśnienie.

zmniejsza się ryzyko zawału, miażdżycy, cukrzycy, udaru i otyłości

– następuje poprawa trawienia – przyspieszony metabolizm pozwala kontrolować wagę, ponadto budzi się świadomość i potrzeba zdrowej diety.

– praktyka jogi jest niezastąpiona przy problemach natury kobiecej – pobudza gruczoły dokrewne – jajniki, nadnercza, tarczycę i przysadkę. Reguluje układ hormonalny (oczywiście także u mężczyzn), pomaga przy bolesnych miesiączkach oraz PMS. Wzmacnia mięśnie dna miednicy co niesie ze sobą szereg korzyści , m.in. przy problemach z kręgosłupem, przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu, hemoroidach, wypadaniu narządów czy problemach na tle seksualnym.

– odpowiednio dobrana praktyka jogi jest idealna dla kobiet w ciąży, zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu, przygotowuje ciało do porodu, pozwala szybko dojść do formy po rozwiązaniu. Daje świadomość ciała i akceptację zachodzących w nim zmian.

– ostatnia zaleta – ale jedna z najważniejszych – joga redukuje stres. Asany i praca z oddechem wyciszają układ nerwowy. Techniki medytacyjne i relaks pozwalają nabrać dystansu do siebie i otoczenia, usłyszeć swój wewnętrzny głos, uwolnić napięcia. Gdy praktyka staje się codziennością moment wejścia na matę automatycznie włącza proces powrotu do równowagi. Twoje ciało i twoja głowa zaczną za tym tęsknić, do tego dążyć i czerpać z mocy jogi pełnymi garściami.


2019 www.przystanjoga.pl